Reisverslag voettocht Santiago de Compostela - Reisverslag uit Gisleham, Verenigd Koninkrijk van Jaap Beek - WaarBenJij.nu Reisverslag voettocht Santiago de Compostela - Reisverslag uit Gisleham, Verenigd Koninkrijk van Jaap Beek - WaarBenJij.nu

Reisverslag voettocht Santiago de Compostela

Door: Jaap van Beek

Blijf op de hoogte en volg Jaap

14 Maart 2017 | Verenigd Koninkrijk, Gisleham

Beste vrienden,

Hieronder het 1e gedeelte van het verslag voetreis naar Santiago de Compostela. Gaat u met me mee en stuur eens een SMS’ je of een Whats’ Appie (06-44968401). Veel leesplezier!

Santiago de Compostela te voet
Eerst waar ligt de plaats: Santiago de Compostela in het Castiliaans en Galicisch: Santiago de Compostela) is een stad in het noordwesten van Spanje. Santiago, dat Sint Jakobus betekent (Sant-Iago), ligt in de comarca Santiago, in de provincie A Coruña in Galicië. De stad heeft circa 100.000 inwoners, waaronder 35.000 studenten, en is de zetel van het Galicische bestuur. De internationale luchthaven Santiago de Compostela (IATA-code SCQ) ligt tien kilometer ten oosten van de stad en is de belangrijkste luchthaven van Galicië.
Verder: gaat er maar eens even voor zitten. Ik ben benieuwd of deze vorm van het beschrijven van belevenissen de voorkeur verdient boven een dagboek.

Jaap met Jan en Marlies Schram op weg naar Santiago de Compostela (1e gedeelte: van H-I-Ambacht tot Reims)
Ja ja, samen op weg naar Santiago de Compostela. Met Jan en Marlies Schram, twee hele sportieve en bijzonder leuke vrienden, zijn we in de maanden oktober en november al in de mooie Franse plaats Reims aangekomen. Het eerste stuk Pelgrimspad ligt al achter ons en het hoofdkantoor van de Pelgrimgangers heeft al laten weten deze aanpak (in twee gedeelten lopen) als goed te bestempelen. Immers je kan dan met elkaar alles afstemmen tot de laatste gram toe noem ik het maar om daarna aan de grote reisklus te beginnen vanuit Reims. Nou ik moet zeggen, die ervaring heb ik inmiddels: dat doe je niet zomaar. Neen voor een Pelgrimganger geldt: hele mooie dingen beleven, maar het afzien dat hoort er onlosmakelijk bij. Ik kan me nu we tot Reims zijn gekomen daar al aardig over meepraten. Elke dag wat bijzonders, elke dag verrassingen. En elke dag weer afvragen: waar zullen we vanavond ons hoofd ter ruste leggen. Kortom de pelgrim onderweg duikt onder in de cultuur, verbreedt zijn gezicht en een bredere blik op de wereld staat centraal.